Årsmöte 2018 – Nordingrå/Höga Kusten, 25-27 maj

Fredag 25/5

17.00 Friluftsmiddag för de som beställt

18.00 Kvällstur ut till Rotsidans naturreservat

Möjlighet finns även att boka in en båtutflykt ut till en fågelö med Tordmule, Sillgrisslor, Tobisgrisslor, sälar mm ute i skärgården. Max 5 pers per tur, 400 kr/pers, minst 4 pers. Ställs in om det blir dåligt väder.

Lördag 26/5

04.00 Morgonturer till Skuleskogens Nationalpark och Norrfällsvikens fiskeläge med Anders Dahlin och Agne Säterberg

08.00 Frukostbuffé på Lappudden För de som beställt

14.00 Årsmöte i Kåtan

15.30 Bildvisning/föredrag med Göran Ekström(N)

18.00 Tvårätters middag i Kåtan för de som beställt/ därefter fria aktiviteter runt omkring i Lappuddens omgivningar.

Övernattning i stugor som har täcken och kuddar samt pentryn med kokplatta, kylskåp och kaffebryggare.

Söndag 27/5

05.00 Fototur till Bönhamns fiskeläge med spännande platser ute vid kusten

08.00 Frukostbuffé vid Lappudden eller ute i fält beroende på väder

12.00 Lunch för de som förbeställt.

Att beställa:

-Övernattning 25/5 och 26/5                           290 kr/natt, del i 4-bädds stuga/ meddela                                                                            om andra önskemål finnes

-Lakanset inkl. handduk                                   120 kr/ set

-Frukostbuffé 26/5 och 27/5                             95 kr/ frukost

-Friluftsmiddag fredag  26/5                             200 kr/pers

-Friluftslunch lördag,söndag                            150 kr/ pers

-Tvårätters middag lördag                                350 kr/ pers

-Om slutstädning önskas                                  350 kr/ stuga, betalas på plats

-Bokning av båttur till fågelö                            400 kr/ pers, bokas på plats. Begränsat antal platser

-Bokning av kåta vid konferens och bildvisning

-Tältplats

-Husvagns och Husbilsplats

OBS! Glöm inte meddela vegetarisk kost, allergier mm

Det finns även möjlighet att boka bastu och vildmarksbad, hyra kanot, båt eller kajak om man så önskar!

Bokning och betalning av boende och mat senast 1 maj. Till anmälningsformulär.

www.lappudden.se

Välkommen till några spännande dagar i Nordingrå och Höga Kusten!

Agne, Maria, Anders, Brita mm

Lappuddens Friluftscenter

Lappuddens Friluftscenter är naturskönt beläget på en udde vid sjön Vågsfjärden i Nordingrå socken, mitt i världsarvet Höga Kusten i Kramfors kommun och ett stenkast från havet. Vågsfjärden var tidigare en havsvik, men snördes p.g.a. Höga Kustens kraftiga landhöjning av för ca 150 år sedan och bildade en djup sjö.

Lappudden var ursprungligen en samisk boplats men blev under 1900-talets början ett jordbruk då Viktor Nylén, en hemvändande utvandrare, återvände från Amerika till sin svenska hemby efter många år. Han gifte sig, bröt en väg till Lappudden och byggde sig här en gård med bostadshus, ladugård och bagarstuga. Lappudden köptes under 1960-talet av Kramfors kommun och blev en plats för rekreation, friluftsliv och ungdomsverksamhet. Från 1970-talet drevs sedan anläggningen av Friluftsfrämjandet i Ångermanland, och från 2008 har den drivits i privat regi av företaget AGMA Forntid & Äventyr AB. Verksamheten är idag inriktad på gruppverksamhet som t.ex. bröllop och friluftspaket, främst med vandring och paddling. Platsen är också ett populärt etappmål på Höga Kustenledens södra del och många vandrare tar här en paus och beskådar den vackra utsikten, hyr stuga eller tältar. Här kan man även hyra kanoter, kajaker och roddbåtar.

Varmt välkomna till Lappudden i Nordingrå, hjärtat av världsarvet Höga Kusten!

Det här inlägget postades i Riksnytt av Fredrik Kols. Bokmärk permalänken.

Om Fredrik Kols

Naturfotointresserad sedan ungdomsåren, fotograferat aktivt sedan 2001. Fotografi är för mig en utmärkt avkoppling där skapandet kräver 100% av medvetandet och ingenting annat betyder något i den stunden. Som en bonus befinner man sig samtidigt i den bästa miljön för rekreation. Medlem i föreningen sedan 2009.

En reaktion på “Årsmöte 2018 – Nordingrå/Höga Kusten, 25-27 maj