Biofoto Väst till Öland

Torsdag 17 maj: Så kom vi då iväg till Öland. 9 medlemmar från Biofoto Väst åkte i olika bilar och plockade upp vissa medlemmar på vägen. Vi körde ner till Kastlösa, nedanför Mörbylånga. Boendet var på Allégården där vi även åt frukost och middag varje dag. Efter middagen samlades vi i ett allrum och tittade på medhavda bilder samt diskuterade dessa.

Fredag 18 maj: Samling efter frukosten kl. 09.00 för att bli guidad av Eva Åkerstedt, mycket kunnig och trevlig professionell guide inom geologi och växter. Vi besökte naturreservatet Lilla Dalby, där Eva kände till varenda växt som vi frågade om!

Därefter åkte vi till Bejers hamn för att se om det fanns några vadare. Det blåste starkt där, och vi hade Ölandsbron i fonden. Bl.a. såg vi några gravänder, skärfläckor, strandpipare, rödbenor, gäss och tofsvipor. Men det var garanterat myggfritt i vinden! På kvällen hade vi sedvanlig bildvisning igen

Lördag 19 maj: Den stora dagen till Ottenby fågelstation och fyren Långe Jan. Och där var det mycket folk. Men inte så mycket fågel. Inne i Naturrummet fanns en skärm med dagens fågelrapporter. Bl.annat rapporterades aftonfalk och ärgretthäger. De flesta rapporter gällde morgonobsar, vid 7-tiden c:a. Vi lyckades dock se myrsnäppa, förutom strandpipare och roskarl bl.a. Även blåhake (!) och steglits var det flera av oss som såg. På eftermiddagen körde vi till ett skogsområde i närheten av Schäferiängarna. Efter vägen hade massor av bilar stannat. Fullt med kikare, teleobjektiv och folk som stog och tittade mot en buske. Det var en rosenstare, tydligen en raritet som säkert fick adrenalinet att pumpa ordentligt, som var där.

Till sist åkte vi till Stenåsa, Lilla Brunneby, har en stor naturbokhandel samt många kikare. Därefter hem till middag och sista bildvisningen. Jag vill tacka alla medverkande för denna mycket trevliga resa. Ett stort tack speciellt till Ingvar Carlsson som stod för allt arrangemang!

Det här inlägget postades i Fototräff, Väst av Jan Olof Lantz. Bokmärk permalänken.

Om Jan Olof Lantz

Började fotografera när jag var 15 år och är nu avtalspensionär och naturfoto är fortfarande lika fascinerande! Har tillhört fotoklubbar sedan 1986. Haft utställningar och deltagit i tävlingar klubbvis, nationellt och internationellt sedan dess. Det betyder ju inte att bilderna är suveräna men det visar på intresse! Tillhör Prisma FK numera där jag ansvarar för klubbtävlingar. Håller även fotokurser genom Metall och ABF sedan 2008.